RECENZE: Velká hra - Sázka na jistotu

Hollywood, kolébka nepřeberného množství velkých jmen a filmů, k čemuž nyní můžeme doplnit i velkých témat. Minulý rok to byl především diskurz o rasismu, letošní rok se ponese na vlnách diskriminace žen, všemožných napadení, sexuální útoků a tak dále. Tudíž se můžeme těšit na role silných žen, které se snaží vydobýt si svoje právoplatné postavení na tomto světe. Hned z kraje roku se na pultech kin objevil snímek Velká Hra, režisérský debut Aarona Sorkina, rozeného scénáristy, jenž je znám svou prací s herci a nekompromisním stylem vyprávění, které nás nenechá neustálým přívalem informací ani na jediný moment oddechnout.

Snímek reflektuje skutečný příběh Molly Bloomové (Jessica Chastain), bývalé olympijské závodnice, jež založila tajný pokerový podnik pro nejslavnější, nejbohatší a nejvlivnější lidi z celého světa, který se jí postupně začal vymykat, což vyústí až v její dopadení a následný soudní proces.  Film je lákavý nejen svým hereckým obsazením - Idris Elba v roli rázného právníka Charlie Jaffeyho, Kevin Costner jako přísný tatínek Molly a Michael Cera jako hráč X, který má představovat známe Hollywoodské celebrity, ale také nezaměnitelným rukopisem Aarona Sorkina, který je alfou a omegou celého snímku.

Molly Bloom (Jessica Chastain) a Charlie Jaffey (Idris Elba)

Sorkinova hra je především hra s časovými rovinami, které jsou systematicky propojeny jednoduchým vzorcem. Rovina v přítomnosti, ve které exceluje Idris Elba coby právní zástupce Molly, jenž zde nastoluje otázky, a rovina v minulosti, která na nastolené otázky odpovídá a dává podnět pro otázky další. Celý tento vzorec je vyplňován ještě jednou časovou rovinou s otcem (Kevin Costner) Molly, která je nezbytná a v závěru vygraduje do nejsilnějšího okamžiku celého filmu. Sorkin dále vítězí na poli hlavní hrdinky, kterou ztvárnila výborná Jessica Chastain. Diváka skrze její dospívání emočně spojí a už od samého začátku s ní sdílíme veškeré její pocity. Na co jsem se chtěl ale doopravdy zaměřit ve své recenzi, je stylizovanost vyprávění dvou hlavních časových rovin. Největšími dominantami celého děje jsou především dialogy a Molly jako vypravěčka, jež nás svými monology provází podstatnou částí děje. Dialogy jsou gradující, díky střihové skladbě svižné, plné skoro až nadbytečných informací, odborných pokerových termínů, čísel a jmen, které nemůže divák jednou projekcí v kině pobrat. Napomáhá tomu hudební podklad plný strunových melodických tónů a vizuální exprese samotných pokerových her, které jsou skutečně napínavé, i když předem známe výsledek. Sorkin tohle zvládá s absolutní bravurou, protože zná svého diváka, zná jeho zvědavost a touhu po dalších informací, které z něho udělají vzdělanějšího člověka. Jistá si je 140 minutová stopáž, která dává prostor a buduje vztah i mezi vedlejšími postavami, různorodé charaktery různých společenských statutů, které mají společné pouze touhu po vítězství.

Velká hra je velice zdařilý režisérský debut Aarona Sorkina, který přesně ví, co jeho divák chce, a dá mu to ve vší parádě. Nachází se zde velké množství podobností, které můžeme najít u filmů Steve Jobs (2015) nebo The Social Network (2010). Scénář si přes komplexnost drží svojí ucelenost a ani na malou chvilinku nám nedá prostor přemýšlet nad tím, do jaké hospůdky se po projekci divák uchýlí. V neposlední řadě také zabrušuje do citlivých genderových témat a chtě nechtě se snaží u mužského osazenstva probudit empatii k ženám, protože ty zůstanou na vždy jednou velikou záhadou.

80%
Velká hra / Molly's Game
USA, 2017, 140 minut