RECENZE: Rychle a zběsile 8 - Nesmírně zábavná a sebeuvědomělá šílenost

Je to již 16 let od doby, kdy jsme dostali první Rychle a zběsile (2001), film, který se rozrostl do neuvěřitelné série, čítající již 8 celovečerních filmů. Neuvěřitelné, jak z hlediska kasovního úspěchu, tak i z hlediska skopičin, které Diesel a jeho parta ve snímcích předvádějí. Od pouličních závodů jsme se postupně propracovali až k atomovým ponorkám a zápletkám, za které by se nemusely stydět ani ty nejpřepálenější bondovky. Musím se přiznat, že sedmý díl jsem v kině prozíval, protože kromě dojemné rozlučky s Paulem Walkerem, jsme dostali přepálený film plný mouder o rodině, který se bere příliš vážně, a proto jsem dalším dílům nevěnoval velkou pozornost. A jak to nakonec dopadlo?

Z nadpisu jste už zřejmě vyčetli, že se jedná o neskutečně nadupaný nářez, dokonalý mix humoru a akce, a že se (a to především) už tahle čistá popcornovka nebere příliš vážně. Tady je skutečně ona přepálenost posledních dílů vytěžena na maximum, ale díky tomu, že je dávána celou dobu na odiv a sebeuvědoměle pracuje s žánrovými klišé, není ani na chvíli trapná, ale jen a pouze absurdní a zábavná. Navíc má opravdu svižné tempo a celou stopáž velmi příjemně graduje. V tom všudypřítomném nadhledu se dokonce podařilo vydolovat i pár silnějších momentů, které vůbec nepůsobí nepatřičně, ale naopak skvěle doplňují bláznivé blbnutí hlavních postav.

Deckart (Jason Statham) a Hobbs (Dwayne Johnson)

A postavy jsou na tom vlastně úplně to nejlepší. Každý zná své místo v týmu, všem se dostává adekvátního prostoru a stihnou se na plátně blísknout. Špičkování mezi členy týmu je pak dovedeno na další level, a to obzvlášť mezi Stathamem a Johnsonem, kteří si oba své role nesmírně užívají a pokud jsou spolu na plátně, tak jde jednoznačně o ty nejlepší části filmu. Ve svých rolích jsou super i Kurt Russel a Charlize Theron, ze kterých je cítit, že jsou před kamerou moc rádi. Jedinou nechtěně komickou figurou je tak Vin Diesel a jeho Dominic Toretto. Jeho zbožšťování je v tomhle díle dovedeno až do absurdních rozměrů, ale troufám si tvrdit, že zrovna tohle záměr nebyl. Ve filmu se celou dobu tváří zachmuřile, a byť k tomu má důvod, působí jako člověk, kterého nepozvete na party, protože by kazil náladu. Supehrdina Dom prostě v záplavě těch ostatních skvělých postav působí trochu směšně a nebylo by od věci, aby se i on přestal brát tak vážně.

Naštěstí je to ale jediná výtka, co se nějaké vážnosti týká, protože z hlediska akčních scén jsme dostali naprosto přepálenou záležitost, kdy Johnson za jízdy manipuluje s vystřeleným torpédem. Nadhled skutečně nechybí, všichni se baví a tato atmosféra se přenáší i na diváka. Akce je natočená dobře, a byť by místy mohla mít přehlednější střih, nedá se jí upřít tempo a punc originality. Také je výborně doplňována a rytmizována hláškami, ze kterých snad ani jedna není trapná a drtivá většina nesmírně vtipná. Hlavně vtipálek Roman Pierce v akčních sekvencích ani na chvíli nezavře zobák, ale dost možná překvapivě, je fajn, a za celou dobu nezačne být otravný. Akční scéna Stathama s mrňousem ani nepotřebuje komentář, protože je vtipná, skvěle nasnímaná a po snímku Špión (2015) opět ukazuje Stathamův komediální talent. Pokud zkrátka chcete vidět zábavné, mnohdy originální, vtipné, ale velmi nereálné akční scény, tak tady jste na správné adrese.

Jsem rád, že si tvůrci Rychle a zběsile uvědomili, že s takovými zápletkami a akčními sekvencemi, už se nelze brát vážně a natočili šílený a zábavný popcorn, který sice už s původním Rychle a zběsile má společné snad jen postavy, ale dokáže celé dvě hodiny bavit a především nepůsobit trapně. Takovou pecku jsem ani omylem nečekal.

80%

Rychle a zběsile 8 / The Fate of the Furious
USA / Francie / Kanada / VB / Samoa, 2017, 136 minut