RECENZE: Král Artuš: Legenda o meči - aneb jak trilogii Pána prstenů shrnout v jednom filmu

Guy Ritchie patří mezi ty režiséry, v jejichž filmografii se vyloženě špatný film hledá těžko. Není proto divu, že já fanda filmů jako je Podfu(c)k (2000) nebo Sbal prachy a vypadni (1998), byl na Krále Artuše přinejmenším zvědavý. Můj zájem vzrostl ještě o to víc, když jsem zjistil, že by se z Artuše mohla časem vyklubat hexalogie. Jestli však ve vás doutnala stejná očekávání jako ve mně, věřte, že rozhodně nevzplanou. Ne že by byl film vyloženě špatný a že byste se při odchodu z kinosálu museli proklínat, ale na nějaký revoluční snímek to taky nevypadá.

Moje asi největší výtka bude směřovat ke scénáři. Schválně, jestli se někdo z vás bude po prvních patnácti minutách ve snímku alespoň trochu orientovat, smeknu před vámi svůj imaginární klobouk opravdu hluboko. Takový mišmaš jsem už dlouho neviděl. Celý ten rozsáhlý svět plný čarodějů, kouzel a nestvůr vám film vysvětlí během dvou minut a asi předpokládá, že až do konce si s tímto rychlokurzem napříč Artušovou domovinou vystačíte. Na víc hned na začátku na vás vybafnou všemožná stvoření (počínaje obřími slony a konče smrtkou) o kterých opravdu nevíte, co si máte myslet. Po chvíli vás tak napadne, jestli jste omylem nevešli do špatného kinosálu a místo na Krále Artuše se nedíváte na Rychle a zběsile 9: aneb Rock našel stroj času. Nadšený jsem nebyl ani z toho, jak byl pojat Artuš. Myslete si, co chcete, ale Artuš pro mě prostě není drzý floutek, který se snaží být za každou cenu vtipný.

Meč Excalibur

Ale abych jenom nekritizoval. Film vás určitě nudit nebude, ve snímku se toho totiž stane opravdu hodně. Co nejslavnější filmová fantasy Pán prstenů musela rozdělovat do tří snímků, to Král Artuš stihl za jeden díl. Během chvíle se utvoří společenství, následně se zničí dvě věže a na závěr se dočkáme i toho návratu krále. To však nejsou jediné spojitosti s touto kultovní trilogií. V Artušovi najdeme i Galadriel v podobě mořské panny, která velmi názorně vysvětluje Artušovi, co se stane, pokud se nechopí svého úkolu (jen to zrcadlo chybí). Čeká na nás i nový Gandalf, chci říct Gandalfka, která Artuše vysvobodí z každého problému a jako bonus za něj udělá většinu práce. No a o vele slonech jsem již mluvil.

Co tedy říct závěrem? Podle mého názoru, jestliže si Ritchieho styl vyloženě užíváte, z filmu zklamaní nebudete. Jen prosím vás nečekejte nic světoborného. Pro ty ostatní, který vůbec netuší, do čeho jdou, bych doporučil zůstat doma a pustit si starou dobrou Středozem. Pokud to však nevydržíte a na film se mermomocí budete chtít podívat, můžete se alespoň těšit na sympatické herecké výkony v podání Jude Law a Aidana Gillena. Leckoho potěší i drobné fotbalové překvapení ;-).

60%
Král Artuš: Legenda o meči / King Arthur: Legend of the Sword
Velký Británie / Austrálie / USA, 2017, 126 minut