ŽEBŘÍČEK: TOP 10 maďarských filmů
Maďarská kinematografie patří bezesporu k tomu nejlepšímu co evropský film nabízí. Není to ovšem výsadou jen posledních let, kdy maďarské snímky vyhrávají ocenění na těch nejprestižnějších filmových festivalech, ale ona kvalita sahá již daleko do minulosti. Jelikož za sebou čerstvě máme absolvování kurzu maďarské kinematografie, získali jsme alespoň malý přehled o jejích silných a slabých stránkách, přičemž ty silné převažují. Maďarské filmy jsou totiž neoddiskutovatelně umělecky zajímavé a stojí za to se s nimi seznámit. My Vám přinášíme deset nejlepších, které byste podle našeho skromného názoru měli zařadit do svého diváckého repertoáru.
10. Revizoři
Nimród Antal, 2003

Autor: Spike17
9. Satanské tango
Béla Tarr, 1994

Autor: Spike17
8. Dny čekání
Károly Makk, 1971

Autor: vteco
7. Svědek
Péter Bacsó, 1969
Maďarsko je sice zemí ve světě poměrně známou a, jak bylo vyzdviženo již v úvodu, její kinematografie oplývá řadou děl, jejichž dominanta na různých artových festivalech nebývá nezvykem, ale přesto odtud pochází jen málo snímků, které si dokázaly získat opravdu celosvětový věhlas a popularitu. A právě Svědek, neodolatelně ironická satira o neduzích socialismu od režiséra Pétera Bascóa, je jedním z nich. Příběh pojednává o "švejkovské" postavě dobrosrdečného, ale v divné době zmateného a nepřizpůsobivého správce hráze, kterého se strana za jeho válečné zásluhy snaží opakovaně odměnit jeho účastí na různých propagandistických projektech, přestože on opakovaně selhává a tím, jak projekty nechtěně zesměšňuje, vypovídá o jejich ideové nesmyslnosti a stupiditě. Nesmírně zábavný scénář plný nezapomenutelných komických situací aplikuje ohromně originální přístup k ostré kritice společenských poměrů, kde jsou skutečnými hlupáky falešní vládnoucí intelektuálové, a není divu, že putoval na téměř devět let do trezoru. Ale ruku na srdce, lepší vyznamenání a doporučení pro příští generace si ani vysloužit nemohl.
Autor: lamps
6. Mefisto
István Szabó, 1981
Každý cinefilní nadšenec, jehož zájem přesahuje mainstream a rozkládá se alespoň částečně i v zemích bývalé Jugoslávie, musel tenhle legendární film nutně vidět, nebo o něm minimálně slyšet. Nejenže totiž sbíral ovace na festivalu v Cannes, kde pro sebe uloupil ocenění pro nejlepší scénář i velkou cenu poroty, tzv. Grand Prix, ale dokonce roku 1982 ovládl prestižní oscarové klání zahraničních filmů a stal se prvním maďarským snímkem, který byl takto vyznamenán. Tehdy již poměrně známý režisér István Szabó zinscenoval silný melodramatický příběh o Hendriku Hofgenovi, úspěšném divadelním herci, který se v počátcích nacistické hrůzovlády usazuje v berlínském divadle. Szabó sází na precizní psychologické vykreslení hlavního protagonisty, který, ač obdivovaný a ctižádostivý umělec, postupně podléhá nelítostnému nátlaku zvráceného režimu, a jeho snaha o zachování čisté, zvenku netknuté umělecké líhně se ukáže býti zcela bezcílnou a naivní. Aby zůstal v oblibě vedení, opouští Hofgen vlastní morální a politické zásady, s rostoucí mírou zoufalství a bezmoci sleduje, jak jsou jeho blízcí nacismem rozšlapáni, a uvědomuje si, že není ničím víc než pouhou figurkou v odcizeném, nesmyslném světě. Velkou zásluhu na celkové působivosti má i titulní herec Klaus Maria Brandauer, s nímž se Szabó v osmdesátých letech ještě dvakrát spojil a navázal na Mefisto tematicky obdobnými filmy Plukovník Redl (1985) a Hanussen (1988). Ale dodnes je to právě tenhle první, nádherně napsaný a v neúprosném tempu zrežírovaný skvost, který si kromě ocenění uloupil i největší slávu a nesmrtelnost.
Autor: lamps
5. Turínský kůň
Béla Tarr, 2011
Pro mě osobně je to film s trochu hořkým nádechem. Béla Tarr se totiž celkem jasně vyjádřil, že po Turínském koni jeho dráha filmového tvůrce končí a ve své tvorbě již vyčerpal veškerá témata, jednoduše řečeno už nemá, co by nabídl. Každopádně nyní k tomu "hezkému". Tarr zde opět opakuje a variuje postupy známé z jeho předchozích snímků. Dlouhé záběry, černobílý snímek, vyprázdněná narace, meditativní atmosféra, monotónní hudba. Avšak na rozdíl od předchozích snímků, kde se postavy ještě jakž takž snažili něco dělat se svým osudem a vymanit se tak ze svých nicotných životů, v Turínském koni se do nich propadávají ještě hlouběji a hlouběji, čemuž dopomáhá ritualizace všedních úkonů. Je to tedy další film na téma apokalypsy, ale zde už opravdu neodvratné a vyvolávající tak ještě depresivnější účinek, než pomyslná "trilogie". Poslední záběr vyjadřuje Konec všeho. Není úniku, nikdy nebylo. Meditativní očista, za kterou si Béla Tarr odnesl cenu na festivalu v Berlíně. A nám tak nezbývá než doufat, že jednoho dne ohlásí svůj návrat ve velkém, ale na oko úsporném, stylu.
Autor: Spike17
4. Rodinné štěstí
Szabolcs Hajdu, 2016

Autor: Spike17
3. Saulův syn
László Nemes, 2015
Čtvrtý a zároveň poslední film zastupující období aktuálního tisíciletí, se odehrává v koncentračním táboře, tedy tématem často variujícím podobné události a velmi zřídka originálně založenými počiny. Avšak tohle je maďarská kinematografie a Lászlo Nemes, jakožto jeden z mladých režisérů zasluhující vysokou pozornost a podporu. Jeho první film krátkometrážního rozsahu s názvem Türelem (2007) je takovým nepřímím prequelem k Saulovu synu a osobně si jej doporučuji do svého repertoáru zařadit právě před náš bronzový film. Ale zpět k režisérovi a jeho originálnímu pojetí snímku z Osvětimského tábora mapující člena tzv. Sonderkommanda, což představuje oddíl židů "vypomáhajících" nacistům při masovém zabíjení v plynových komorách či kremaci. Podstatným faktorem příběhu, zachycující touhu otce pohřbít, pravděpodobně, svého syna a zachovat tak určitou etickou normu i v rámci krutého a nemilosrdného prostředí, je dozajista stylistické pojetí snímku. Tomu po drtivou většinu stopáže vládne kamera, pohybující se po ose kolem hlavního protagonisty a zároveň zachycující jeho polodetail tváře či zátylku, přičemž notně využívá vzdušnou perspektivu (zamlžení vzdálenějších plánů), čímž skrývá zřetelné události dějící se kolem Saula a zároveň i díky práci se zvukem, dostatečně zobrazuje celkový prostor k tvorbě reálného úsudku. Aneb méně je někdy více a zvolený postup vytváří napříč filmem nezaměnitelnou atmosféru zdůrazňující praskání ohně, řinčení železa či nářky trpících židů s neutichající intenzitou a výrazně depresivním pojetím, jenž si po zhlédnutí vyžaduje nemalé odreagování. Saulův syn je rozhodně jeden z nejsilnějších filmů, které kdy byly natočeny, což mimo jiné dokazuje i spousta ocenění včetně Zlatého glóbu či Oscara.
Autor: vteco
2. Chlapci z Pavelské ulice
Zoltán Fábri, 1969

Autor: vteco
1. Pátá pečeť
Zoltán Fábri, 1976
Autor: lamps
Po výše uvedené desítce nejlepších závěrem uvádíme výčet maďarských filmů, na které v našem prestižním žebříčku nezbylo místo, přesto je velmi opěvujeme a rozhodně také doporučujeme (pořadí náhodné):
Líza, liščí víla - Károly Ujj Mészáros (2015)
Hvězdy na čepicích - Miklós Jancsó (1967)
Beznadějní - Miklós Jancsó (1966)
Prokletí - Béla Tarr (1988)
Mléčná dráha - Benedek Fliegauf (2007)
Bílé dlaně - Szabolcs Hajdu (2006)
A sedmnáct jim bylo let... - Miklós Jancsó (1964)
Kolotoč - Zoltán Fábri (1956)
Dva poločasy v pekle - Zoltán Fábri (1961)
Budapešťské povídky - István Szabó (1976)
Malé světlé - Félix Máriássy (1955)
Měsíční dvůr - Marta Mészáros (1968)
Parkoviště - Bence Miklauzic (2015)
Líza, liščí víla - Károly Ujj Mészáros (2015)
Hvězdy na čepicích - Miklós Jancsó (1967)

Prokletí - Béla Tarr (1988)
Mléčná dráha - Benedek Fliegauf (2007)
Bílé dlaně - Szabolcs Hajdu (2006)
A sedmnáct jim bylo let... - Miklós Jancsó (1964)
Kolotoč - Zoltán Fábri (1956)
Dva poločasy v pekle - Zoltán Fábri (1961)
Budapešťské povídky - István Szabó (1976)
Malé světlé - Félix Máriássy (1955)
Měsíční dvůr - Marta Mészáros (1968)
Parkoviště - Bence Miklauzic (2015)
Komentáře
Okomentovat