RECENZE: The Nagano Tapes - Zlatí hoši ještě jednou

Hokej a Česká republika se spolu pojí stejně jako lamps a pivo, už od nepaměti se považujeme za hokejový národ, jenž se může chlubit nesčetným množstvím světových úspěchů, ale pokud se kohokoliv zeptáte, který úspěch je nejcennější, zaručeně vám odpoví vítězství na 18. Zimních olympijských hrách v Naganu v roce 1998. Turnaji bylo přezdíváno turnaj století, protože na něm mohli poprvé v historii nastoupit hráči z nejprestižnější ligy, NHL, tudíž země jako je Kanada, Spojené státy americké, Rusko, Švédsko a v neposlední řadě také Česko mohlo nasadit opravdu tu nejlepší hráčskou kapacitu, kterou zrovna mělo k dispozici. O tomto turnaji bylo natočeno nemalé množství dokumentárních snímků oslavující zlaté hochy, a tudíž se může zdát, že tohle téma už je dávno vyčerpané, ale mladý režisér Ondřej Hudeček se nebál a dokázal natočit film s mezinárodním dosahem.

Zprvu se The Nagano Tapes může jevit jako dokument, který probouzí nostalgické vzpomínky lidí, kteří v brzkých ranních hodinách usedávali k televizním obrazovkám a nad láhví zlatavého moku fandili a slavili výhry našich sportovců a nám mladším ročníkům pomáhá představit si atmosféru, která panovala nejen v Naganu, ale v celé České republice, to, čím je dokument specifický je za a) segment výpovědí hráčů a trenérů, kteří se na onom turnaji utkali proti českému výběru, což dělá ze snímku mezinárodní hodnotu a za b) reflektují se zde události, které turnaji předcházely a značně ho ovlivnily, vtrhnutí vojsk Varšavské smlouvy do ČSR a následná normalizace, Sametová revoluce a následný kapitalismus, to vše jen pro umocnění rivality mezi Českem a Ruskem, tehdejším Sovětským svazem.

Dominik Hašek | The Nagano Tapes (2018)

The Nagano Tapes je rozdělen do několika kazet (kapitol), každá z nich disponuje vlastní výpovědní hodnotou o událostech mezi lety 1948 až 1998, ale převážná část stopáže se věnuje olympijskému turnaji. Mnozí by asi předpokládali, že se film bude odehrávat kolem finálového utkání s Rusy, tomu je věnována pouze nezbytná část, to hlavní jádro celého snímku se točí kolem amerických a kanadských výběrů, tehdejších favoritů celého turnaje, kteří nakonec odletěli z turnaje jako poražení. Můžeme si poslechnout unikátní výpovědi hráčů jakou jsou Eric Lindros nebo Theoren Fleury, kteří musí s tou hořkou chutí porážky žít až do konce života. Výpovědi amerických a kanadských novinářů a autorů, v jejichž slovech byla cítit pokora a respekt vůči českému týmu, ale zároveň zklamání. Na druhé straně stále opakované, ale nikdy neomrzelé výpovědi českých hráčů, u kterých ještě stále rezonuje euforie a zadostiučinění. To vše je vetkáno do těch nejikoničtějších momentů celého šampionátu, ať už to byla druhá třetina čtvrtfinálového zápasu se Spojenými státy, samostatné nájezdy proti Kanadě nebo zlatý gól Petra Svobody. Některé záběry z vybraných zápasů jsou zrestaurovány a umocněny instrumentální hudbou, která přidává na oné atmosféře, ze které musí každému naběhnout husí kůže. Film disponuje řadou doposud nezveřejněných záběrů. Dokument je výhradně v angličtině, vyjma výpovědí některých lidí jako je Dominik Hašek nebo Robert Záruba, celý film můžete zadarmo sledovat tady a jsou zde i české titulky.

Je krásné si připomenout cestu českého týmu, kterému po zpackaném Světovém poháru v roce 1996 nikdo nevěřil, znovu si připomenout akrobatické kreace Dominika Haška, vlající vlasy Jaromíra Jágra nebo vítězné oslavy. Ondřej Hudeček natočil opravdu velkorysý dokument mezinárodních rozměrů, který přináší výpovědi lidi doposud neslyšených, události, které zapříčiňovaly houževnatost a odvahu českého týmu proti zápasu s Ruskem. Pro mladší ročníky je tohle vlastně jedna z mála příležitostí, jak prožít tu neskutečnou atmosféru, byť jenom na krátký okamžik a díky právě těmto okamžikům jsme hrdí na to, že jsme Češi a je důležité si to připomínat.

95%
Pásky z Nagana / The Nagano Tapes
Česko / Kanda / USA, 2018, 73 minut