REPORT: KRRR! 2018 očima Subsvěta
Je to tady. Poprvé během naší skromné existence se tým zdejšího tvůrčího uskupení zúčastnil tuzemského filmového festivalu, o němž může nyní vesele podat společný report. Od 13. do 15. dubna 2018 mohli obyvatelé severomoravského města Krnov nejen navštěvovat již třináctý ročník tamního festivalu 70mm snímků, ale především spatřit trojici nenasytných filmových badatelů ve složení lamps, vteco a FilmManiac95 (alias Jakub, Kuba a Petr), kterak svou samotnou přítomností ještě projasňují už tak slunečný a pozitivní průběh celé přátelské akce i všedního života krnovského lidu. Hned na úvod bych přitom jménem mým i mých kolegů rád srdečně poděkoval našemu šoférovi a kamarádovi iamiky, který se stal na ty tři dny v podstatě dalším právoplatným členem našeho hvězdného týmu.
lamps
_______________________________________________________________________________________________________________________
Budeme-li postupovat pěkně od začátku, takřka dvouapůlhodinová cesta z Brna do Krnova probíhala naprosto bez problémů, lemována jen několika středně nebezpečnými výmoly na našich dálnicích a brzdou v podobě blíže neidentifikovaného osobáku, který kodrcavým tempem transportoval na káře chutně vyhlížejícího vepříka na hodně pozdní zabíjačku. Po příjezdu do cílové destinace následovalo značné nadšení, protože sympatický Krnov ihned rozprášil mé obavy, že si v něm, na samých hranicích s bodrými polskými sousedy, budu připadat jako Colin Farrell před deseti lety v Bruggách. Žádná prdel světa, nýbrž krásné a klidné město jako stvořené pro romantický víkend při pivu a několika slavných filmových klasikách. Nadšení vzrostlo jednak po ubytování ve špičkovém penzionu, jednak po obhlédnutí zdejší kultury s omezením na přesné lokalizování nejlepší čepované Plzně a nejvyšší hustoty zalidnění pohlednými krnovskými slečnami (druhý bod nás plně neuspokojil a ukázalo se, že místní krásky už asi dávno padly do objetí erudovanějším cinefilům, zatímco mladé ženy z okolních měst a regionů příliš nenadskakují vzrušením z představy toho, že by měly jet strávit víkend do lůna filmových vědců). No každopádně jsme v pátek kolem druhé hodiny mohli bez větších prodlev dorazit až do samotné Mekky festivalu, do útulného kina Mír, kde jsem si pyšně došel vyzvednout svou první akreditaci, připravenou díky mé anotaci na jeden z letošních promítaných filmů. Následně jsme si všichni docela naivně vyzvedli lístky na úplně všechna představení a radostně očekávali první snímek, nejnovější verzi slavné Vraždy v Orient Expresu (2017) od režiséra Kennetha Branagha. Ještě týž večer následovalo další promítání, konkrétně šlo o legendární historickou fresku Poslední císař (1987) od Bernarda Bertolucciho. V polovině této projekce došlo na námi očekávanou a zároveň obávanou vložku - nikoli půlhodinovou přestávku, ale hromadné vyfocení všech aktuálních návštěvníků na pódiu kina. Očekávané proto, že se jednalo o první veřejný dokument o účasti Subsvěta na populární filmové akci a že fešáci jako my vždy zanechají na podobných fotkách skvělý dojem. Obávané proto, že vteco bohužel ani za 22 let života příliš nevyrostl a lámali jsme si hlavu s tím, jak to udělat, aby byl na fotce ze vzdálenosti větší než pět metrů vůbec vidět. Po chvíli přemýšlení jsme na produktivní vyřešení zanevřeli a napadlo nás, že nevyzvednutím Kuby na ramena alespoň umožníme našim čtenářům hrát na výše přiložené fotce nepříliš zábavnou hru "Najdi vteca".
Všeobjímající únava z nabitého dne nakonec rozhodla za nás, a byť se náš drahý spolubydlící Albert Deimos na bytě nadšeně oháněl omamnými likéry původem ve všech možných východních národech, moudře jsme zamířili do hajan, připraveni na nejdelší, celodenní filmovou štaci. Jinak krásné sobotní ráno nám značně pošramotila hnusná zpráva o úmrtí nejslavnějšího českého filmaře Miloše Formana, jemuž v nejbližší době pravděpodobně věnujeme na našich stránkách náležitý prostor. V 9 ráno jsme každopádně byli přítomni na projekci málo známého dramatu o židovském holocaustu Jménem mých blízkých (1983), od 14:00 jsme zamířili na jeden z nejproslulejších hororů vůbec, na Vymítače ďábla (1973) od Williama Friedkina, a konečně večer ve 20:45 se dostal ke slovu bez debat nejočekávanější snímek letošního ročníku, kultovní válečný majstrštyk Apokalypsa (1979) Francise Forda Coppoly. Mezi jednotlivými představeními jsme měli samozřejmě spoustu času na utužování vztahů s okolím - nabízela se například návštěva rozhledny nad městem, ale my jsme se opět moudře rozhodli poskytnout raději trénink v kině namáhanému pozadí a věnovat se v sedě menší degustaci zdejších potravinových výrobků. Po skončení Apokalypsy jsme měli v plánu vyzvat k návštěvě hospodského zařízení dvojici námi slosovaných filmových vědkyň, jenže celodenní námaha si ve špatnou chvíli začala vybírat svou daň, ve vestibulu nám obě pohledné slečny unikly, a když jsme se je pokoušeli následně dostihnout v ulicích a oslovit za účelem pozvání na sofistikovanou debatu o viděných dílech, náhle začaly zrychlovat a po chvíli, kdy jsme si připadali jako Kevin Hart v Jumanji (2017), nám utekly úplně. V penzionu jsme slušně odmítli Albertovy výzvy k naskočení do alkoholického tripu a završili plodný den soukromou projekcí originálního Texaského masakru motorovou pilou (1974), protože po zhlédnutí Vymítače ďábla jsem nějak došel k závěru, že právě Masakr bych na velkém plátně také někdy s otevřenou náručí uvítal.
iamiky, lamps, FilmManiac95 a vteco |
V neděli ráno jsme hodili svých pár švestek do kufru auta, zašli na povinnou plzeňskou výzbroj do restaurace a natěšeně zamířili na nejzábavnější snímek festivalu, Smrtonosnou zbraň 3 (1992). Po skvělém úvodu od Radomíra Kokeše následoval vskutku radostný kino-zážitek a já si po delší době připomněl, jak moc tuhle sérii a její dva hlavní hrdiny miluju. Bohužel jsem se poté nechal přemluvit k účasti na závěrečném promítání ruského katastrofického "trháku" Zával, kde jsem alespoň dohnal lehký spánkový deficit. A ve 4 hodiny už jsme fičeli zpátky směr Brno, dlouho očekávaný Krnov za zády - byl to moc fajn víkend a mně osobně nezbývá než všem doporučit, aby příští rok neotáleli a přidali se k nám. Především pak mladým slečnám a zarputilým feministkám, neboť letos nastala během vyhlašování soutěže o upomínkové předměty skandální situace, když všech pět výherců bylo mužského pohlaví! Zdravím krnováky a před detailnějším rozepsáním dojmů z promítaných snímků předávám slovo mým dvěma drahým kolegům. :))
vteco
_______________________________________________________________________________________________________________________
Kolega lamps většinu našeho putování a programu již podrobně sepsal, tak bych se rád vrhl na takové stručné osobní hodnocení celého krnovského putování. 13. ročník festivalu s ikonickým názvem KRRR! je na mém seznamu navštívených cinefilních akcí novinkou a bohužel jsem dosud nenavštívil festival podobného typu či velikosti, abych jej mohl alespoň potencionálně srovnat. Avšak na festivalech nebo obecně promítáních mimo domovskou destinaci si vždy užívám tu onu neprobádanou atmosféru, jež si kolem sebe vždy vytváří určitou auru nadšení z nových zkušeností a překvapení. Zároveň je radost objevovat zákoutí kina, hledat ideální řadu a místa v sále či se poflakovat po okolí a přesně v těchto aspektech bylo městečko na hranicích s Polskem opravdu krásné, čemuž dopomohlo také slunečné počasí. V blízkém okolí kina Mír, jež festival hostí, se nacházel splav s hospůdkou, který doslova sváděl k odpočinku a debatě o filmovém tématu. Což jsme také udělali, a to i za cenu neúčasti na jednom z filmů. Vraťme se ale zpět do kina. Co mě velmi překvapilo byla úroveň festivalu jako taková. Krásně zpracované brožurky s čtivými anotacemi, bannery s hláškami z vybraných filmů, spousta krásných plakátů nebo dokonce možnost zapůjčit si sluchátka pro tlumočení odborných úvodů do angličtiny, což dává festivalu KRRR! opravdu mezinárodní přesah. Nelze opomenout ani občerstvení, přednášky, předvádění techniky, soutěž či jiné doprovodné programy. O skvělém rautu z prvního dne nebo společném focení před plátnem (viz úvodní fotka) ani nemluvím, to vše opravdu zpříjemňuje samotný průběh a dodává celému festivalu nálepku "parádní dovolená". Primárním cílem byly ale filmy promítané, jak již název festivalu napovídá, ze 70mm kopie. I přesto, že se kvalita některých kopií lišila a buď padala do načervenalého spektra či prokazovala znaky určitého opotřebení, jsem si promítání naprosto užíval, jelikož právě tehdy si uvědomíte, že vlastně sledujete opravdový fyzický film a navíc na obrovském zahnutém plátně se stovkami fanoušků, kteří nekoukají do mobilů, nešustí brambůrkami a ani si neustále nešpitají. Krnov se tak pravděpodobně stane dalším městem, do kterého se budu každý duben s radostí vracet, abych zažil další tři příjemné filmové dny.
FilmManiac95
_______________________________________________________________________________________________________________________
Jako poslední z našeho tria bych si rád dovolil napsat několik řádků z krnovského festivalu, o jehož existenci jsem se dozvěděl teprve minulý rok a až letos se naší skupince podařilo zájezd do pohraničního městečka Krnov zorganizovat. A bylo to vskutku šťastné rozhodnutí, protože tak příjemně prožitý víkend jsem již dlouho nezažil. Samotný krnovský festival, probíhající v kině Mír nabídl pestrou škálu snímků z různých koutů světa, promítaných přímo z filmového pásu, konkrétně 70mm kopií, což bylo po desítkách zažitých projekcí z digitálních promítaček více než potěšující. Nechyběly jak hollywoodské velkofilmy, tak i méně známé kousky z Evropy. Letos byla jasným vrcholem festivalu Coppolova Apokalypsa. Nejnovějším z uvedených filmů byla zatím poslední adaptace románu Vražda v Orient expresu a z těch méně známých snímků se promítalo třeba hořké francouzské drama Jménem mých blízkých nebo ruský film Zával. Co musím na festivalu ocenit je možnost okamžité koupě lístků na všechny filmy bez obavy, že již nebude v sálu volné místo, což je typické třeba pro festival v Karlových Varech, kde musíte o lístky na některá představení většinou doslova bojovat. Další výhodou festivalu v Krnově je velice přátelská atmosféra. Jednotliví návštěvníci se často mezi sebou dobře znají a v takovém kolektivu si lze promítané filmy užít ještě více. Naše čtyřčlenná skupinka obvykle po každé projekci zahájila vášnivou diskusi a sdílela své čerstvé dojmy nad zlatavým mokem v nejbližší hospůdce. Krnovský festival rozhodně má svoje jedinečné kouzlo a všem filmovým fandům, kteří o něm dosud ani neslyšeli, hrdě oznamuji, aby příští rok neotáleli a vyrazili také! Nevíte o co přicházíte. ;)
Promítané filmy
_______________________________________________________________________________________________________________________
Kolega lamps většinu našeho putování a programu již podrobně sepsal, tak bych se rád vrhl na takové stručné osobní hodnocení celého krnovského putování. 13. ročník festivalu s ikonickým názvem KRRR! je na mém seznamu navštívených cinefilních akcí novinkou a bohužel jsem dosud nenavštívil festival podobného typu či velikosti, abych jej mohl alespoň potencionálně srovnat. Avšak na festivalech nebo obecně promítáních mimo domovskou destinaci si vždy užívám tu onu neprobádanou atmosféru, jež si kolem sebe vždy vytváří určitou auru nadšení z nových zkušeností a překvapení. Zároveň je radost objevovat zákoutí kina, hledat ideální řadu a místa v sále či se poflakovat po okolí a přesně v těchto aspektech bylo městečko na hranicích s Polskem opravdu krásné, čemuž dopomohlo také slunečné počasí. V blízkém okolí kina Mír, jež festival hostí, se nacházel splav s hospůdkou, který doslova sváděl k odpočinku a debatě o filmovém tématu. Což jsme také udělali, a to i za cenu neúčasti na jednom z filmů. Vraťme se ale zpět do kina. Co mě velmi překvapilo byla úroveň festivalu jako taková. Krásně zpracované brožurky s čtivými anotacemi, bannery s hláškami z vybraných filmů, spousta krásných plakátů nebo dokonce možnost zapůjčit si sluchátka pro tlumočení odborných úvodů do angličtiny, což dává festivalu KRRR! opravdu mezinárodní přesah. Nelze opomenout ani občerstvení, přednášky, předvádění techniky, soutěž či jiné doprovodné programy. O skvělém rautu z prvního dne nebo společném focení před plátnem (viz úvodní fotka) ani nemluvím, to vše opravdu zpříjemňuje samotný průběh a dodává celému festivalu nálepku "parádní dovolená". Primárním cílem byly ale filmy promítané, jak již název festivalu napovídá, ze 70mm kopie. I přesto, že se kvalita některých kopií lišila a buď padala do načervenalého spektra či prokazovala znaky určitého opotřebení, jsem si promítání naprosto užíval, jelikož právě tehdy si uvědomíte, že vlastně sledujete opravdový fyzický film a navíc na obrovském zahnutém plátně se stovkami fanoušků, kteří nekoukají do mobilů, nešustí brambůrkami a ani si neustále nešpitají. Krnov se tak pravděpodobně stane dalším městem, do kterého se budu každý duben s radostí vracet, abych zažil další tři příjemné filmové dny.
FilmManiac95
_______________________________________________________________________________________________________________________
Jako poslední z našeho tria bych si rád dovolil napsat několik řádků z krnovského festivalu, o jehož existenci jsem se dozvěděl teprve minulý rok a až letos se naší skupince podařilo zájezd do pohraničního městečka Krnov zorganizovat. A bylo to vskutku šťastné rozhodnutí, protože tak příjemně prožitý víkend jsem již dlouho nezažil. Samotný krnovský festival, probíhající v kině Mír nabídl pestrou škálu snímků z různých koutů světa, promítaných přímo z filmového pásu, konkrétně 70mm kopií, což bylo po desítkách zažitých projekcí z digitálních promítaček více než potěšující. Nechyběly jak hollywoodské velkofilmy, tak i méně známé kousky z Evropy. Letos byla jasným vrcholem festivalu Coppolova Apokalypsa. Nejnovějším z uvedených filmů byla zatím poslední adaptace románu Vražda v Orient expresu a z těch méně známých snímků se promítalo třeba hořké francouzské drama Jménem mých blízkých nebo ruský film Zával. Co musím na festivalu ocenit je možnost okamžité koupě lístků na všechny filmy bez obavy, že již nebude v sálu volné místo, což je typické třeba pro festival v Karlových Varech, kde musíte o lístky na některá představení většinou doslova bojovat. Další výhodou festivalu v Krnově je velice přátelská atmosféra. Jednotliví návštěvníci se často mezi sebou dobře znají a v takovém kolektivu si lze promítané filmy užít ještě více. Naše čtyřčlenná skupinka obvykle po každé projekci zahájila vášnivou diskusi a sdílela své čerstvé dojmy nad zlatavým mokem v nejbližší hospůdce. Krnovský festival rozhodně má svoje jedinečné kouzlo a všem filmovým fandům, kteří o něm dosud ani neslyšeli, hrdě oznamuji, aby příští rok neotáleli a vyrazili také! Nevíte o co přicházíte. ;)
Promítané filmy
_______________________________________________________________________________________________________________________
Vražda v Orient expresu
Kenneth Branagh, 2017
První snímek, který jsme měli možnost v rámci festivalu v Krnově vidět. Slavný britský herec a režisér Kenneth Branagh se rozhodl adaptovat asi nejslavnější román Agathy Christie o geniálním belgickém detektivovi Herculu Poirotovi, a nutno říct, že si ji vzal pěkně do parády. Oproti předchozím adaptacím, a zvláště pak té první od Sidneyho Lumeta z roku 1974, Branagh původní materiál dosti nekompromisně okořenil o typické prvky současného hollywoodského filmu. Hned ze začátku máme možnost sledovat kouzlo malebného Istanbulu a dalšími krajinami, kterými Orient express projíždí, to vše samozřejmě vytvořené s pomocí vizuálních a zvukových úprav. Režiséru Branaghovi se povedlo do vedlejších rolí obsadit spoustu známých jmen a sám se herecky zhostil hlavní úlohy Hercula Poirota. Oproti svým předchůdcům jej pojal více energičtěji (podobně jako Robert Downey Jr. pojal Sherlocka Holmese). V návalu dialogů se dočkáme i pár akčněji laděných scén. Všechny tyto libůstky, "aktualizující" původní námět současnému diváckému vkusu, však ve výsledku působí jen na efekt, protože hlavní příběhová linie detektivního vyšetřování, včetně závěrečného vypointování nezanechává v divákovi tak hluboký dopad, oproti třeba již zmíněné Lumetově verzi, kde se kladl vyšší důraz na psychologii postav a napětí nebylo nutně vyvoláváno honičkami a přestřelkami. Branaghova adaptace se snaží být adaptací nejlepší, ale ve výsledku je i přes veškeré pozlátko spíše povrchní a plochá.

Scénář: Michael Green
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Patrick Doyle
Hrají: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Willem Dafoe, Judi Dench, Derek Jacobi, Penélope Cruz, Josh Gad
Autor: FilmManiac95
Bernardo Bertolucci, 1987

Scénář: Mark Peploe, Bernardo Bertolucci
Kamera: Vittorio Storaro
Hudba: Rjúiči Sakamoto, David Byrne, Cong Su
Hrají: John Lone, Peter O'Toole, Joan Chen, Victor Wong
Autor: lamps
Jménem mých blízkých
Robert Enrico, 1983

Scénář: Robert Enrico
Kamera: Francois Catonné
Hudba: Maurice Jarre
Hrají: Michael York, Brigitte Fossey, Macha Méril, Jean Bouise
Autor: FilmManiac95
Vymítač ďábla
William Friedkin, 1973

Scénář: William Peter Blatty
Kamera: Owen Roizman
Hudba: Jack Nitzsche, Hans Werner Henze
Hrají: Ellen Burstyn, Linda Blair, Max von Sydow, Jason Miller, Lee J. Cobb
Autor: lamps
Apokalypsa
Francis Ford Coppola, 1979

Scénář: John Milius, Francis Ford Coppola
Kamera: Vittorio Storaro
Hudba: Carmine Coppola, Francis Ford Coppola
Hrají: Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper, Laurence Fishburne, Harrison Ford
Autor: FilmManiac95
Smrtonosná zbraň 3
Richard Donner, 1992

Kamera: Jan de Bont
Hudba: Michael Kamen, Eric Clapton, David Sanborn
Hrají: Mel Gibson, Danny Glover, Joe Pesci, Rene Russo, Stuart Wilson
Autor: vteco
Zával
Dmitrij Svetozarov, 1986

Scénář: Albina Šulgina
Kamera: Sergej Astachov, Alexandr Ustinov
Hudba: Andrej Makarevič
Hrají: Andrej Krasko, Natalja Akimova, Jurij Demič
Autor: vteco
Na závěr bychom za Subsvět.cz rádi poděkovali organizátorům a všem, kteří se podíleli na 13. ročníku KRRR! aneb filmovém festivalu 70mm v Krnově a popřáli hodně zdaru do dalšího ročníku, jelikož nás tam budete mít znovu!
Komentáře
Okomentovat