RECENZE: Uteč - Kříženec ironické satiry a staromilného hororu
Jordan Peele si v tomto roce přímo ukázkově plní svůj
americký sen. Coby dosavadní komik na youtube a velký fanda hororového žánru,
který už se stihl v minulých letech objevit před kamerou v několika televizních seriálech, uvádí do kin svůj celovečerní debut Get Out, rasově provokativní
hororovou satiru, která dokázala něco, co se naposledy povedlo jedničce Paranormal
Activity (2007) – vydělat jen v Americe více jak třicetinásobek svého rozpočtu a,
čímž tohoto předchůdce značně překonává, stát se nejlépe hodnoceným hororem za
posledních třicet let. Pojďme se nyní krátce pozastavit nad tím, z čeho všechny ty
kladné ohlasy vlastně vyplývají…
Když se řekne ve filmové branži pojem trefná satira, napadnou
nás zřejmě více či méně komediálně laděné klasiky jako Takoví normální zabijáci
(1994) od Olivera Stonea nebo Život Briana (1979) od seskupení Monty Python. Popravdě
si ale nevzpomínám, zda jsem někdy viděl hororový snímek, který by záměrně
stavěl do popředí své sociální téma, kolem něhož by následně kreativně vystavěl
dostatečně ironickou a zároveň palčivou mysteriózní zápletku. Uteč to ale
zvládá velice nápaditě a perfekcionisticky. Příběh o černošském mladíkovi Chrisovi,
který se jede představit rodičům své bílé přítelkyně a postupně zjišťuje, že s černochy
mají na tomto odlehlém místě více než zlověstné plány, je ukázkou trpělivě
vystavěného vyprávění, jaké se v daném žánru neurodilo už opravdu dlouho.
Úvodní scéna dle zajetých konvenčních měřítek hraje na vydatnou hororovou
strunu a okamžitě zaujme vymazlenou prací s kamerou a stupňováním napětí.
Následuje celkem nevinná, skoro půlhodinová pasáž, která nás seznamuje s postavami
a verbálně si vtipně pohrává s tématem rasismu, chladnokrevně znázorněným
už ve zmíněné první scéně. I v tomto úseku se ale daří navodit tísnivou
mysteriózní atmosféru a řadu očekávání, jež vyvolávají dosud nezodpovězené
motivy (sražená srna) nebo zvláštní chování černošského služebnictva. Od
chvíle, kdy Chris podnikne noční procházku a zažívá podivné hypnotizující sezení s matkou
své přítelkyně, šrouby se utahují – postavy z rodinného klanu se chovají
čím dál zvláštněji, Chrise zalévá větší paranoia a syžet kolem něj nenápadně, ale
citelně navozuje auru bezútěšnosti a osobní izolace. Veškeré nashromážděné
štípání a dráždění našich percepčních závitů kulminuje v závěru, kdy pocit
bezbrannosti exploduje do skutečného strachu o hlavního hrdinu, dostaví se
možná až přehnané násilí a všechny dříve načrtnuté motivy jsou zvýznamňovány do
působivě a komplexně vystavěného dějového schématu.
Rose Armitage (Allison Williams) a Chrish Washington (Daniel Kaluuya) |
Neustálé opakování a zdůrazňování rasistických problémů má
na film dvojí dopad. Na jednu stranu hladce a přirozeně zapadá do celkové
narativní struktury a podporuje černohumorné vyznění, na druhou stranu s tím
spojený crazy humor, který má film ještě více přiblížit nátuře a kulturním návykům
současné americké (primárně afroamerické) společnosti, až příliš odvrací
pozornost od pečlivě budované hororové zápletky a chvílemi dosahuje extrémů
spadajících skoro do žánru čisté parodie. Neříkám, že Chrisův kamarád Rod, svérázný
letištní policista pátrající po svém nezvěstném druhovi na vlastní pěst, není
skutečně vtipný – naopak, jeho dějová linie je skvěle vypointovaná a ukazuje
Peeleho komediální nadání, ale v celkovém kontextu se tyto dva rozdílné
přístupy občas příliš rozrušují a nedávají prostor plnému prožití atraktivní
ústřední linie. Přesto ale klobouk dolů za to, jaké grády dokázal začínající
tvůrce z nenápadného, myšlenkově strašlivě okatého příběhu vydolovat, a
ukázat tak prostředníček skomírajícímu žánru bubáků a modlení, kterému snad
vytyčil tímhle staromilným přístupem nový perspektivní směr. Čekal jsem sice ještě
atmosféricky našlapanější průběh a komedie, byť v rámci logicky
zmodernizované satiry, mi vždy úplně neseděla, ale Get Out je určitě zjevením,
před kterým byste neměli utíkat – dokáže totiž překvapit, což je také důvod,
proč se mi ho nechce více rozpitvávat a spoilerovat jeho tematickou dvojznačnost.
75%
Uteč / Get Out
USA, 2017, 103 minut
Komentáře
Okomentovat