RECENZE: Mom and Dad - Zvhrle zábavná satira

Nazývat Mom and Dad hororem by mohlo být trochu zkreslující. Mnohem více je filmu totiž bližší označení komedie, a to komedie hodně šílená. Všichni rodiče se z ničeho nic snaží zabít své milé ratolesti, přičemž sledujeme čtyřčlennou rodinku s rodiči Nicolasem Cagem a Selmou Blair. Pokud byste čekali nějaké vysvětlení, pátrání po příčině, či něco podobného, nedočkáte se. Film je omezen čistě na řádění rodičů, kteří se snaží ze světa sprovodit následky svých dávných nehod. A naštěstí je to většinou docela slušná sranda.

Za filmem stojí jeden ze dvou režisérů Zastav a nepřežiješ (2006) nebo druhého Ghost Ridera (2011), Brian Taylor, takže není příliš překvapivé, jakým stylem je celý film vedený. Od filmu bych v režii tohohle chlapíka čekal ledacos, ale že udělá pár bizarních tvůrčích rozhodnutí a bude mít problémy s tempem, bych po neutuchajícím akčním nářezu, jakým je Zastav a nepřežiješ, příliš nečekal. Ovšem šíleností se rozhodně nešetří, a to je dobře.

Filmu bych vytkl, že má až příliš pozvolný rozjezd a s prvním zabitím čeká zbytečně dlouho. Místo toho se snaží nastínit stav v rodince a pracovat s budováním napětí, když naprosto nevinné scény staví, jako "hororové" a předznamenává budoucí dění. Cage je nejdokonalejší magor na světě, a vůbec nevadí, že otce hraje bláznivěji, než šílence. Všechny členy rodiny film představuje, jako známé archetypy (rebelující dospívající dcera, muž ve středním věku, vzpomínající na mládí,...), takže se zdá být ten pomalý rozjezd pro vykreslení vztahů mezi členy rodiny poněkud navíc. Když se ale film přes trochu ospalý úvod překulí k samotnému běsnění, začne správně zvrhlá zábava.

Kendall Ryan (Selma Blair)

Davové scény jsou skvělé, a když rodiče masakrují svoje děti, je to zvláštně potěšující. Občas Mom and Dad připomene nějaký zombie film, a to i tím, jako urputní a téměř nezastavitelní rodiče jsou při útocích na své děti. Pravá zábava ovšem nastává ve chvíli, kdy se ústřední rodina sejde doma a film se zvrhne v násilnou a šílenou verzi Sám doma. Děti se snaží přechytračit rodiče a naopak. I v téhle části ale režisér Brian Taylor udělal chybu. Začne diváka nudit flashbacky, které zbytečně zpomalují rozjetou akci. Je sice vtipné, když Cage ve flashbacku říká synovi, že pokud mu sáhne na auto, tak ho zabije, přičemž se u toho  směje jako magor, ale pro vyprávění to nemá žádný význam.

Když k samotnému konci dojde ke zvratu, který není tak úplně zvratem, tak se film rozjede naplno, ale onen flashback veškeré tempo naruší a divák má chuť celou pasáž přeskočit. Navíc film v momentě, kdy už se jede na plné obrátky, skončí, což zanechá podivný dojem, že ten film mohl být o mnoho lepší, což bych si přál, už jen proto, jak je vidět, že si to Selma Blair, a především Cage užívají.

Carly Ryan (Anne Winters), Brent Ryan (Nicolas Cage), Josh Ryan (Zackary Arthur) a Kendall Ryan (Selma Blair)

Je to zábavná satira, která je až do samého závěru správně antirodinná a šílená, ovšem má značně nevyvážené tempo. Naštěstí pracuje s dostatečně legračními postavami, ty jsou hrané dobrými herci, kteří si ty charaktery užívají a ještě zdůrazňují karikaturnost postav. Největším failem ale nakonec je samotné násilí, které se většinou děje mimo záběr, být tam více krve a explicitního násilí, dalo by se uvažovat o lepším hodnocení.

60%
Mom and Dad
USA, 2018, 83 minut