RECENZE: Ready Player One - Svatý grál popkultury na velkém plátně
Milovaný režisér Steven Spielberg je díky své filmové tvorbě v podstatě sám synonymem zámořské popkultury. Na jeho dobrodružných skvostech jsem stejně jako miliony dalších diváků šťastně vyrůstal, a když jsem poprvé uviděl upoutávku na epickou scifárnu Ready Player One, tedy na adaptaci románu založeného kompletně na popkulturních odkazech a vzorcích, začal jsem horečně odpočítávat dny do premiéry. Nepochyboval jsem ani v nejmenším o tom, že pokud má někdo skloubit tuny filmových a videoherních referencí do příběhu, který chytne za pačesy jak audiovizuálně, tak i po dějové stránce, je to právě neomylný Spielberg.
Román Ready Player One od Ernesta Clinea z roku 2011 se stal rázem kultovním. Tehdy devětatřicetiletý autor dokázal působivě namíchat tematickou směs, která byla až příliš lákavá na to, aby okamžitě neslavila celosvětový úspěch. Dystopickou vizi budoucí společnosti, tedy motiv hojně využívaný a oblíbený, okořenil o přítomnost virtuální reality zvané OASIS, kam se může zadarmo dostat každá ztrápená lidská bytost a kde je možné bez nadsázky všechno - a jelikož autor tohoto kybernetického vesmíru, geniální programátor James Halliday, silně ujížděl na kultuře amerických osmdesátých let, v nichž jako dítě vyrůstal, je OASIS doslova narvané postavičkami a prostředími z různých filmů, knih či počítačových her. A to byla hned dvojitá trefa do černého - nejenže každý velký fanda kinematografie osmdesátá léta prostě musí zbožňovat, ale především virtuální realita představuje toužebný sen současné civilizace, jejíž vývojový vrchol už byl s největší pravděpodobností pokořen a antiutopický charakter blízké budoucnosti není úplně vyloučenou alternativou.
Kniha je nejen příběhem o boji za ohrožovanou realitu skutečnou, kde navzdory všem negativům zkrátka dostaneme jediné slušné jídlo, ale také obsáhlým obrazem reality umělé, jejíž zákonitosti a funkce Cline detailně popisuje prostřednictvím hlavní postavy, náctiletého uťáplého nerda Wadea Wattse. Film by samozřejmě takové kvantum informací těžko vměstnal do dobrodružného rodinného příběhu, takže se zcela pochopitelně vydává jednodušší a ryze spielbergovskou cestičkou. Vše se točí výhradně kolem soutěže o zlaté vejce, kterou Halliday (Mark Rylance) před svou smrtí vyhlásil a která z vítěze udělá jeho dědice a nejbohatšího člověka planety. Cesta k triumfu vede skrze nalezení tří klíčů ukrytých porůznu v rozlehlé OASIS, k čemuž libovolný uživatel potřebuje drtivou dávku geekovského umu a znalosti osmdesátkové kultury - a je to právě Wade Watts (Tye Sheridan) s partičkou čtyř kyber-přátel, kteří se dostávají ve hře nejdál a musí soupeřit o osud celého světa proti všemocné společnosti IOI v čele se ctižádostivým Normanem Sorrentem (Ben Mendelson), jenž chce "Easter Egg", tedy v podstatě absolutní ekonomickou globální dominanci, získat za každou cenu.
Parzival / Wade (Tye Sheridan) |
A doslova jsem žasl nad tím, jak si starý pardál Spielberg dává všechny ty monumentální akční pasáže vysloveně na pána. Už otevírací akce neskutečně strhne a pohltí jenom tím, jak je promyšleně koncipována v dlouhých záběrech, které vždy zaostří přesně tak, aby divák nepřišel o to nejdůležitější. A stejně tak u všech ostatních scén je znát, že jsou výplodem obdivuhodné fantazie, a jejich inscenace si sama říká o to, abych na RPO zamířil do kina ještě minimálně dvakrát - což je ostatně povinností už kvůli tomu zřejmě nejočekávanějšímu, kvůli těžkotonážní náloži všech vtipných odkazů. Těch je samozřejmě pěkná hromada, ale i v tomhle ohledu mě velmi potěšilo, že Steven jimi nikdy nezačne zbytečně zahlcovat a drží si svůj typický autorský rukopis. A vyloženě jsem slintal nadšením, když zdaleka nejdelší poctě se dostalo mému nejoblíbenějšímu filmu ever, Kubrickovu geniálnímu a bohužel u nás nepříliš zmiňovanému Osvícení (1980).
Ready Player One (2018) |
Výtky? Určitě je škoda, že nejúžasnější sekvence filmu se nenachází v závěru, nýbrž v prvních dvaceti minutách. A samozřejmě bude mnoha divákům vadit, že je to přecpané těmi nejprofláklejšími klišé a že se to ani nesnaží nikterak překvapit. A určitě by neuškodilo ještě více nadhledu a verbálního humoru... Pro mě každopádně obrovská filmová láska na první pohled, která mi udělala každičkou filmařskou volbou takovou radost jako málokterý drahý velkofilm posledních dvaceti let. Zamiloval jsem si OASIS, zamiloval jsem si ten návykový pocit těžké nostalgie a zamiloval jsem si minimalistické herectví Marka Rylance, který povýšil nerdovského Hallidaye na ikonickou filmovou figurku a jehož mám momentálně zapsaného mezi osobními hereckými esy. Určitě se nejedná o snímek bezchybný, ale pro každého, kdo se zhlédl v matičce kinematografii podobně osudově jako já, se musí jednat o nádherný a radostný zážitek.
90%
Ready Player One: Hra začíná / Ready Player One
USA, 2018, 140 minut
Komentáře
Okomentovat